tisdag 31 mars 2009

Love will tear us apart

Jag har precis upptäckt en skatt, - Joy Division. Det är egentligen ett gammalt popband vars existens jag länge vetat om men inte riktigt har vågat ge mig in på. Det är längesedan jag har känt mig så uppspelt över musik. Men det här känns så självklart, så rätt. Kroppen rör sig av sig själv, fötterna dansar i takt i små spontana ryckningar. Min kreativa sida vaknar till liv och tankarna stormar runt. 

Jag älskar när man blir så påverkad och rörd av något kreativt. Det kan vara musik, en bok, en film eller ett dansuppträdande. Känslan av igenkännande, gåshuden på armarna och att man vet precis vad det handlar om, adrenalinkicken som får hjärtat att slå fort som satan, och att man ibland nästan inte kan andas för att man blir så uppspelt.
Men det är så skönt att kasta sig in i det, att tacksamt svepas iväg till den verklighetsflykt som tonerna för med sig, stänga ute allt och bara leva i musiken en låt eller två. Det är en fantastisk känsla. Ett slags rus. 

Jag kommer ihåg när jag och My såg Fight Club för första gången. Vi var mållösa, vi stammade fram ord till varandra, vi visste inte vad vi skulle ta oss till. Det var så äkta, så rått och man kunde nästan känna blodlukten i luften. Vi var så otroligt fascinerade över att det ens var möjligt att göra en sådan film, att det går att bli så påverkad. Mäktigt. 

Jag har en ganska stark förmåga att leva mig in i saker som ni kanske märkt. Ofta drömmer jag att jag är med i filmer eller tv-serier som jag sett eller läst. Jag är bästis med huvudpersonerna  och gör massa saker med dom, sen när jag vaknar och inser att det bara var en dröm blir jag väldigt besviken. Fast så besviken blir jag kanske inte, jag har faktiskt ett väldigt bra liv och en tillvaro jag känner mig nöjd och lycklig i. Men det hade ju vart ganska coolt att hänga med Brooke och Peyton från one tree hill och uppleva allt drama på riktigt.. 

Hursomhelst så är dem här kickarna livsnödvändiga för mig. Det känns alltid som en låga som flammar till och får nytt liv. Härligt är det och jag längtar tills nästa kommer. Tills dess ska jag dansa mig svettig till Joy Division - Love will tear us apart...

3 kommentarer:

  1. Ibland, min sköna kusin, är vi så lika att jag inte finner ord. Som det här inläggewt. Du satte huvudet på spiken och jag skulle inte kunna skriva det i närheten så bra. Jag kan bara säga att Dang it, jag vet EXAKT vilken känsla du pratar om.

    SvaraRadera
  2. jaa, jag visste att ni skulle veta precis!!

    SvaraRadera