lördag 10 januari 2009

Tvångscamping i Grorud

I måndags kväll hände en märklig sak som man absolut aldrig räknar med ska ske.
Fredrik skulle gå till köket för att ta sig ett glas vatten, men det kom inget vatten från kranen! Vi checkade snabbt alla vattenöppningar, med ett väldigt negativt resultat, inget vatten någonstans, inte ens i toaletten! Katastrofen var ett faktum! (Tydligen så hade ett vattenrör som ger hela vår gata vatten spruckit)

Dumt nog, så hade jag planerat min duschning till kvällen, den blev ju inte av! Vi kunde inte ens tvätta händerna. Som tur var, fann vi två gamla pet-flaskor med vatten som hade stått stående en tid någonstans. Det blev dyra droppa vatten som användes med största sparsamhet till de absolut viktigaste sakerna: några droppar på tandborsten så att vi kunde borsta tänderna, och en skvätt på händerna så de blev rena. Toaletten fick vi helt enkelt hålla oss ifrån att gå på.

Det är helt sjukt vad beroende man är av vatten! Man kan verkligen inte göra NÅGONTING utan vatten! Det kändes som att jag var tillbaka på mina glansdagar på Hultsfred där en Pet-flaska med vatten var din bästa vänn.

Det var ingen trevlig upplevelse att vakna morgonen efter med vetskapen om att det inte fanns något vatten i huset. Så, jag fick vackert dra på mig ett par sloiga kläder, trycka på en mössa på mitt fettiga hår, bättra på gårdagens gamla smink med nytt och avsluta med att spruta en halv parfymflaska på mitt ohygienska jag, och hoppas på att jag skulle verka någorlunda fräsch. BLÄ!

Det var en lättnad att få komma till jobbet. Vardagligheter som att tvätta händerna, kunna spola toaletten och fylla en vattenflaska kändes som världens lyx.
Fredrik ringde under dagen och berättade att han sett folk i grannskapet som hade stått och köat för att fylla på vatten på det enda stälelt som funkade, vi levde alltså i mini-afrika. ´

Meeen, slutet gott allting gott!
När jag kom hem från jobbet rann vattnet som en fin liten fontän. Jag blev överlycklig och gjorde nästan allt jag kom på som krävde vatten. Typ städade hela lägenheten och skrubbade toaletten, tvättade, diskade, lagade mat - och drack en massa vatten såklart :)

Hoppas det inte händer igen på ett bra tag!

1 kommentar:

  1. hahahahhahahahha mini afrika! fast ni hade väl snö iallafall? hmm jag har vart med om att vattnet inte funkat nånstans men kommer inte ihåg vart!!! aja ni har ju vattnet tillbaka nu igen :)

    SvaraRadera